Sony α NEX-6Y zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Sony α NEX-6Y zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

paula 40 28-11-2013
Geschreven voor: Sony α NEX-6Y zwart

Een geweldige camera voor mensen die wel van fotograferen houden, maar zich er niet te veel technisch in willen verdiepen. Uitgebreid makkelijk menu, met veel automatische standen, die te bedienen zijn met een extra draaiknop boven op het toestel. Ik had eerst de Sony alpha 33 (spiegelreflex) en was een beetje huiverig t.a.v. de fotokwaliteit. Maar als je van scherpte, helderheid en mooie kleuren houdt, is het verschil groot. Mijn spiegelreflex camera had vaak moeite met licht, waardoor de foto's vaak niet al te scherp waren maar een beetje 'wollig'. Ook een groepje kinderen kreeg hij er niet in zijn geheel scherp op. Deze camera maakt zeer scherpe foto's in elke omstandigheid. Ook de portretfoto's zijn echt van mooie kwaliteit. Groepen kinderen (bewegend) pakt hij moeiteloos haarscherp op de gehele foto, ook in de diepte. De autostand detecteert gezichten en maakt automatisch soms 2 foto's achtereen bijvoorbeeld als hij een portret detecteert, of een extra foto met een andere iso waarde. Ook zet hij automatisch soms de fotostand anders (iets schuiner) als hij ziet dat het geheel dan beter uit komt op de foto's. Zelfs als er veel actie is en je beweegt veel met de camera om snel een volgend moment te fotograferen, is elke foto raak en scherp! Fijn dat je onder de automatische standen knop nog een draaiknop hebt voor het diafragma. Bij de stand 'diafragma zelf instellen' is dat handig. Je kunt dan snel, zonder in menu's te hoeven zoeken, een voorwerp op de voorgrond scherp stellen en de achtergrond bijvoorbeeld wazig, of juist ook scherp. Of snel van diafragma te veranderen als je beide wilt. ISO, sluitertijd en autofocus zijn dan nog steeds automatisch. Als je geheel handmatig wilt instellen, kan dat natuurlijk ook makkelijk met draaiknoppen op het toestel, wederom zonder de menu's in te hoeven duiken. Video's zijn erg prettig van beeld en geluid en mooi van scherpte. Mooi vloeiend beeld en vooral stil zonder camera geluid bij automatische focus ( hier had met Sony alpha 33 moeite mee!). Verder ligt de camera goed in de hand, fijne grip, niet te zwaar, dus een dagdeel fotograferen kost geen spierkracht! Ik heb enkel de originele bijgeleverde lenzen nog maar gebruikt en ben nu al onder de indruk van het resultaat! Wifi is een leuke tool, zeker om foto's direct op je computer of facebook te plaatsen bijvoorbeeld. Ik heb enkele apps op het toestel gedownload maar nog niet gebruikt. Downloaden gaat snel en makkelijk. Voor de meer ervaren fotograaf is dit is een prachtig toestel erbij, maar voor de hobby fotograaf een geweldig toestel om mee te fotograferen!